منذ 5 سنوات لا أنام إلا بالأدوية.. فما الحل؟


انا سيده عندى 32 سنه اعانى من مشكله فى النوم بقالى حوالى 3 سنين وهى انى مش بعرف انام كويس وذهبت لدكتور نفسى وادانى علاج لفتره وفعلا كنت بنام ويبدا يقلله معايا بالتدريج وبعد فتره ليست بالكثيره وبعد ما ابطل علاج بحوالى شهرين اكبر فتره قعدتها من غير دواء منوم حوالى 4 شهور وكنت سعيده جدا بس بترجع ليه الحاله تانى انى مش هعرف انام وفعلا بقلق طول الليل ممكن انام حوالى ساعه ونصف واقوم ابقه هتجنن عايزه ارجع انام ومعرفش حاولت اقرب لربنا واقول انا عندى ضعف ايمان بس والله برده مش بعرف نهائ ورجعت كالعاده للدكتور وكتبلى دوائ اللى على طول باخده وهو تربتيزول 10 وادانى زوبيكلون وبنام فعلا عليه بس خايفه بعد ما ابطل الدوا معرفش ارجع وانام نفسى انام طبيعى من غير مهدئات ومنومات هى مشكله النوم ديه ملهاش حل انا خايفه على نفسى ابقه مدمنه لهذه الادويه بالرغم انى باخدها تحت اشراف طبى انا اسفه على الاطاله بس ياريت دكتور متخصص يجاوبنى ولو فيه حد عنده خبره بهذه الحاله يدلنى على الراى الصح وانا اعمله لان المشكله ديه ماثره على كل حياتى واعصابى وبيتى وطبعا جوزى واولادى نفسى حل جزرى ونهائ لهذه المشكله وجزاكم الله خيرا


تعليق واحد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

  1. د.عصام جمعه

    أجاب عن السؤال

    استشاري الطب النفسي
    الحاصل على البورد الأمريكي


     

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
        قلة النوم أو الأرق له أسباب كثيرة قد تكون نفسية أو عضوية ، وفي حالتك فأنت تحتاجين لطبيب نفسي لتقييم الضغط النفسي والعضوي بشكل عام .
         ويبدو لي من حديثك أنك تعانين من أعراض القلق وقد يكون هذا أحد أسباب الأرق ، والدليل أن هناك استجابة لمضادات القلق تربيزول ، ولكن هناك بعض الأدوية الطبية قد تسبب الإدمان إذا ما تم استخدامها لفترة طويلة وبجرعات عالية لذا فنحن ننصحك بعدم استخدام أي من تلك الانواع دون مشورة طبية.
    سائلين الله لك الصحة والعافية.