برجاء المساعدة لحل ازدواج الرؤية


سلام عليكم .. لو سمحت انا عند مشكلة مفيش حد من الدكاترة عارف يحلها. الموضوع بدأ معايا اني كنت نايم و بتفرج في الموبايل و مثبت نري في اتجاه واحد فترة طويلة فجأة سيت بألم في عيني اليمني و حدث بها احمرار و كان اي نور يزعجني و رت لدكتور عيون قالي التهاب في الصلبة و اداني قطرة كورتيزون dexaflox و قطرة tears natural و Oflam و مشيت علي العلاج ده ايام و كررته تاني و دث تحسن بالفعل و لكن بدأت اشعر بجفاف في عيني اليمين و اختصارا للوقت رحت لدكاترة كتير و اللي كان يقول التهاب في الجفون و يستمر في قطرات الكورتيزون برده و لم تحل مشكلة الجفاف و بدأ يحصل تأثير علي النظر و هو حدوث زغللة جامدة جدااا ف يعيني اليمني مع المجهود للعين المصحوب بتركيز و شد الانتباه علي العلم ان نظري جيد فيه استجماتيزم بسيط -.75 لكل عين و لا يوجد طول او قصر نظر و علي الرغم من ذلك لبست نظارة اسبوعين و محلتش مشكلة الزغللة نهائيا و لم يحدث تحسن علي الاطلاق ..
كل دكاترة العيون اكدوا ان عيني سليمة ( علي حسب تشخيصهم ) و كان منهم دكتور عبد اللطيف صيام و كشف علي كل شئ و علي قاع العين و قالي اني مش محتاج نظارة طبية ..
رحت كشفت علي الجيوب الانفية و الدكتور قال لي انها سليمة تماما الحمد لله بعد عمل اشعة مقطعية للتأكيد كمان و قالي بما ان عينيك كويسة والجيوب الانفية كويسة و قالي سنانك كويسة قالي يبقي المشكلة عندك في العصب الخامس هو اللي مأثر علي الرؤية و مشيت علي علاح حقن نيوروبيون و تجرتول 200 نص قرص كل 12 ساعة لمدة 10 ايام و لم اشعر بأي تحسن في موضوع الزغللة حتي الان …
دائما اشعر ان عيني اليسري تري بوضوح اكثر من العين اليمني و ان اليمني كأن عليها غشاوة بسيطة او زغللة بسيطة بتزيد خالص بصورة جامدة جدا جدا في حالة المجهود البصري المصاب بتركيز زي مثلا التركيز في لعبة ما .. في حين اني ممكن اشتغل ع اللاب توب 4 ساعات دون اي مشكلة في الزغللة .. و لما اصحي من النوم بلاقي عيني اليمين مزغللة شوية و تبدأ تاخد وضعها بعد نص ساعة مثلا او كده ..
برجاء المساعدة الضرورية لان الموضوع ده عاملي أزمة نفسية و محدش عارف يوصل للحل يا ريت تفيدوني في الموضوع ده و اكون شاكر لحضراتكم


0 تعليقات

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *